Ga naar de inhoud

Code E-mail

In Nederland is spam – ongevraagd commerciële e-mails sturen – verboden. De Telecommunicatiewet schrijft onder andere voor wat er kan en mag bij het versturen van commerciële e-mails. Naast deze wettelijke regeling, is er ook zelfregulering in de vorm van de Code E-mail. Hieraan moeten alle bedrijven zich houden.

Zelfregulering

In de Code E-mail zijn de wettelijke regels voor het versturen van reclame per e-mail aangevuld en verduidelijkt. De regels gelden zowel voor B2B e-mail als e-mailings aan consumenten. De code zorgt dat ontvangers beter kunnen identificeren wie de reclame heeft gestuurd en zo beter kunnen aangeven of er sprake is van ongevraagde e-mails. Verder staan er in de Code E-mail eisen over bestandsformaten, derdenverstrekking, informatievoorziening en verantwoordelijkheid.

Code E-mail geldt voor alle bedrijven in Nederland

De verplichtingen uit de Code E-mail en Telecommunicatiewet gelden voor alle bedrijven in Nederland. Adverteerders kunnen op de naleving worden aangesproken, maar ook e-mailverzenders, affiliate netwerken en publishers. De Code E-mail is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en wordt gehandhaafd door de Reclame Code Commissie.

 

Meer weten over de regels vanuit de Code E-mail? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze regelgeving of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.

Arjen van Eeuwen
Leontien Heck-Daum
Jitty van Doodewaerd

Heeft u een vraag over de Code E-mail?

Onze experts beantwoorden uw vraag binnen één werkdag

Stel uw vraag

Veelgestelde vragen

Is uw vraag nog niet beantwoord?

Stel uw vraag over de Code E-mail aan onze experts.

Stel uw vraag