Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

/kennisbank/artikel/oneerlijke-handelspraktijken-bw6/ 2025-05-01T15:23:24+00:00 0b591767
Ga naar de inhoud

Oneerlijke handelspraktijken (BW6)

De Wet oneerlijke handelspraktijken is onderdeel van het Burgerlijk Wetboek en beschermt consumenten tegen een misleidende of agressieve benadering door verkopers. De wet omschrijft handelspraktijken als ‘handelingen die rechtstreeks verband houden met promotie voor en de verkoop van producten of diensten aan consumenten’.

Oneerlijke handelspraktijk

De beslissingsbekwaamheid van de gemiddelde consument is het uitgangspunt om te toetsen of een handelspraktijk oneerlijk is. Neemt de consument een beslissing die hij onder normale omstandigheden, dus zonder misleiding of agressieve benadering, niet had genomen? Dan is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Het maakt niet uit wat de beslissing is en of er daadwerkelijk een aankoop is gedaan of een overeenkomst gesloten.

Misleidende en agressieve verkoop

Er is sprake van agressieve verkoop als een verkoper iemand onder druk een product laat kopen of een dienst laat afnemen. Bijvoorbeeld door intimidatie, dwang of ongepaste beïnvloeding.

 

Bij misleidende verkoop kan er sprake zijn van twee verschillende situaties:

  • Misleidende handeling: als een verkoper onjuiste informatie verstrekt aan de consument over een product of dienst. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als een verkopende partij ten onrechte vermeldt lid te zijn van bepaalde (branche)organisaties.
  • Misleidende omissie: als een verkoper niet alle essentiële informatie deelt waarmee de consument een geïnformeerde keuze kan maken. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als de verkopende partij zonder medeweten van de consument een abonnement afsluit, terwijl er in een advertentie alleen sprake is van een proefnummer.

 

Gevolgen van oneerlijke handelspraktijken:

Als er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk, mag de consument de verkoopovereenkomst vernietigen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet toe op naleving van de Wet oneerlijke handelspraktijken.

 

Meer weten over de regels vanuit de Oneerlijke handelspraktijken? Lees hieronder de meest gestelde vragen omtrent deze wet- en regelgeving of bekijk onze e-learnings en klassikale trainingen.

Arjen van Eeuwen
Jitty van Doodewaerd

Heeft u een vraag over deze wet?

Onze experts beantwoorden uw vraag binnen één werkdag

Stel uw vraag

Is uw vraag nog niet beantwoord?

Stel uw vraag over Oneerlijke handelspraktijken (BW6) aan onze experts.

Stel uw vraag