Nieuws

'Privacy compliance struikelblok voor klantcontact'

07.09.2016

Compliance Auditor Jitty van Doodewaerd schreef voor CustomerFirst een artikel over de nieuwe Europese Privacywet. Het volledige artikel lees je hier.

Organisaties zijn onvoldoende voorbereid op nieuwe Europese Privacywet

De digitalisering zorgt ervoor dat organisaties 24/7, cross-mediaal, via tekst, geluid en beeld met klanten kunnen communiceren. Een doordachte klantcontactstrategie kan de gunst van de consument opleveren. Maar bedrijven denken nauwelijks na over wat de inzet van bijvoorbeeld social media, instant messaging en video betekent voor de privacy van hun klanten. En dat zouden ze wel moeten doen, want het kan hen duur komen te staan.

Privacy compliance vereist nu actie

De nieuwe Europese privacywet, die binnen twee jaar overal geldt, geeft meer regels op het gebied van compliance. Organisaties moeten kunnen aantonen dat zij verantwoord omgaan met data. Zo moeten bedrijven een privacybeleid opstellen, een protocol datalekken implementeren en met alle bewerkers een bewerkersovereenkomst afsluiten. De effectiviteit van het beleid moet getoetst worden en sommige bedrijven moeten verplicht een privacy officer aanstellen. Dit alles op laste van een boete van maximaal 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet. Daar is inmiddels genoeg over geschreven.  

Maar welke implicaties hebben de nieuwe regels nu specifiek voor klantcontact en hoe speel je hier nu op in?

Lees verder in het artikel van CustomerFirst.



Meer nieuws