Nieuws

DDMA-directeur roept bedrijven op om van privacy een USP te maken

17.10.2016

Diana Janssen: "Het grootste deel van de mensen accepteert data-uitwisseling, als maar duidelijk is hoe ze er zelf van profiteren."

DDMA-directeur Diana Janssen vindt dat het bedrijfsleven van privacy een USP zou moeten maken. Die boodschap spreekt ze maandag 17 oktober uit op het internationale marketingcongres &THEN in Los Angeles. Organisaties kunnen volgens Janssen niet meer zonder data- en privacystrategie, opgesteld op het allerhoogste niveau in de organisatie. Janssen: "Privacy moet net als duurzaamheid een USP van bedrijven worden, die ze trots en actief uitdragen."

Welwillend

Op &THEN gaat Diana Janssen onder meer in op het DDMA Privacy Onderzoek dat dit jaar is verschenen. Janssen: "Consumenten verwachten van bedrijven dat ze netjes met hun persoonsgegevens omgaan. Een logische en terechte wens natuurlijk, die overigens niet betekent dat consumenten hun gegevens niét willen delen. Het onderzoek laat zien dat het grootste deel van de mensen data-uitwisseling accepteert. Ze staan er zelfs welwillend tegenover, als maar duidelijk is hoe ze er zelf van profiteren."

Heldere datastrategie

In deze digitale economie is consumentenvertrouwen volgens Janssen belangrijker dan ooit. Janssen: "Als bedrijven het vertrouwen van consumenten willen winnen, moeten ze duidelijk waarom ze bepaalde gegevens nodig hebben voor hun dienstverlening," meent de DDMA-directeur. "Een heldere datastrategie met een sterke visie op privacy, opgesteld op allerhoogste niveau in een organisatie, is daarbij onmisbaar. Zonder visie persoonsgegevens verzamelen en gebruiken is als politiek bedrijven zonder ideologie: doelloos. Gelukkig zie ik dat steeds meer bedrijven dat begrijpen en ermee aan de slag gaan."

Privacy als USP

Janssen roept het Nederlandse bedrijfsleven op een visie op data en privacy op te stellen en deze vervolgens actief uit te dragen. Ze zegt: "Iedereen mag – of nog beter: móet – weten dat je een strategie op het gebied van data en privacy hebt. Net als dat je wil dat iedereen weet hoe duurzaam je organisatie is en hoe weinig CO2 je uitstoot. Maak van je privacybeleid een USP. Zorg dat je klanten er niet omheen kunnen. Neem het groot mee in je jaarverslag. Wees open over waarom je bepaalde gegevens nodig hebt om je dienstverlening te verbeteren. Draag het Privacy Waarborg actief uit. Verschuil je niet achter een onleesbaar privacystatement van tachtig kantjes, maar maak er een gebruiksvriendelijke samenvatting van."

Bron: adformatie.nl


Meer nieuws