Nieuws

ACM zint op wetswijziging om schriftelijkheidsvereiste vast te leggen

19.12.2016

De ACM heeft op verzoek van het ministerie van Economische Zaken onderzoek gedaan naar het fenomeen ‘lijnkaping’. Bij lijnkaping wordt het telecomabonnement van een zakelijke klant overgenomen door een andere telecomaanbieder, zonder dat de zakelijke klant dit zelf wil. Vooral mkb’ers zijn slachtoffer van lijnkaping. De ACM constateert dat lijnkaping een klein, maar hardnekkig probleem is.

Welk advies geeft de ACM?

De ACM schetst in bijgaand onderzoeksrapport de volgende oplossingsrichting:

  • de ACM wil het liefst dat de wet wordt aangepast. Als een klant eerst een handtekening onder een nieuw contract moet plaatsen, is er geen discussie meer mogelijk over wel of niet willen overstappen. Voor de korte termijn stelt de ACM voor om in ieder geval de zelfreguleringsafspraken uit 2007 aan te passen.

Wat is lijnkaping?

Lijnkaping staat in de telecombranche bekend onder de term ‘slamming’. Bij lijnkaping wordt een telecomabonnement van een zakelijke klant overgenomen door een andere telecomaanbieder, zonder dat de zakelijke klant dit zelf wil. De klant heeft dus niet ingestemd met het overzetten van de telefoonlijnen naar een andere telecomaanbieder. Bij lijnkaping ontvangt de klant plotseling een rekening van zijn ‘nieuwe aanbieder’. Hij moet dan ook (vaak) een afkoopsom betalen aan zijn ‘oude aanbieder’.

Download publicatie (PDF - 203 KB)

Bron: ACM.nl

Meer nieuws