Nieuws

Consumenten houden bedrijven verantwoordelijk voor beveiliging persoonsgegevens

24.01.2017

Consumenten wereldwijd leggen de verantwoordelijkheid voor de bescherming van hun persoonlijke gegevens vooral bij de organisaties die hun gegevens in handen hebben en niet bij henzelf. Volgens 70 procent ligt van de verantwoordelijkheid voor het beschermen van consumentengegevens bij de bedrijven, volgens de overige 30 procent bij de consumenten zelf. Toch gelooft minder dan een derde (29%) van de consumenten dat bedrijven de bescherming van persoonsgegevens serieus nemen.

Online beveiligingsrisico’s

Dit leert het onderzoeksrapport ‘2016 Data Breaches and Customer Loyalty’ van de digitale beveiliger Gemalto. Aan het onderliggende onderzoek hebben 9.000 consumenten wereldwijd deelgenomen. Het rapport wijst uit dat, ondanks de bewustwording van online beveiligingsrisico’s, het merendeel van de consumenten bedrijven verantwoordelijk houdt voor datalekken. Meer dan 4,8 miljard records zijn sinds 2013 getroffen door een lek. Identiteitsdiefstal heeft met 64 procent het grootste aandeel.

Bewust van online gevaren

Hoewel consumenten zich steeds meer bewust zijn van de online gevaren, gelooft slechts een op de tien (11%) consumenten dat apps of websites het grootste risico vormen. Hierdoor veranderen zij niets aan hun gedrag:

* 80 procent gebruikt social media, ondanks dat 59 procent gelooft dat deze media een groot risico vormen;

* 87 procent maakt gebruik van online of mobiel bankieren, terwijl 34 procent denkt dat dit hen kwetsbaar maakt voor cybercriminelen;

* consumenten zijn eerder geneigd om online te winkelen tijdens drukke commerciële periodes, zoals Black Friday en Kerstmis (een toename van 2 procent online versus een afname van 2 procent offline), terwijl 21 procent verwacht dat de dreiging van cybercriminaliteit toeneemt tijdens deze periodes.

Diefstal van persoonlijke data

Consumenten vrezen steeds vaker voor diefstal van hun gegevens. 58 procent denkt slachtoffer te worden van een datalek. Bedrijven moeten zich voorbereiden op het verlies dat zulke incidenten mogelijk veroorzaken. Een datalek is in veel gevallen een reden om te stoppen met online activiteiten. Zo zegt 60 procent te stoppen met online winkelen als er een datalek voorkomt, gevolgd door online bankieren (58%) en sociale media (56%). Daarbij zegt 66 procent geen zaken te willen doen met een bedrijf dat te maken heeft gehad met een datalek dat heeft geleid tot diefstal van financiële en gevoelige informatie.

De gevolgen van datalekken

Volgens het onderzoek heeft frauduleus gebruik van financiële informatie 21 procent van de consumenten benadeeld, terwijl anderen slachtoffer werden van frauduleus gebruik van persoonsgegevens (15%) en identiteitsdiefstal (14%). Meer dan een derde (36%) van de consumenten die slachtoffer zijn geworden van een lek, schrijven dit toe aan een frauduleuze website. Het klikken op een kwaadaardige link (34%) en phishing (33%) zijn de twee andere meest gebruikte methodes waar consumenten slachtoffer van werden. Daarnaast wijdt meer dan een kwart (27%) de schuld van een datalek aan een fout bij de data-beveiligingsoplossingen van een bedrijf. Opvallend is dat in de Benelux maar 6 procent de schuld bij bedrijven neerlegt. Dit is het laagste percentage van alle onderzochte landen.

Gebrek aan consumentenvertrouwen

Het gebrek aan consumentenvertrouwen kan veroorzaakt zijn door het gebrek aan veiligheidsmaatregelen die bedrijven toepassen. Bij online bankieren zijn wachtwoorden nog steeds de meest voorkomende authenticatiemethodes, gebruikt door 84 procent bij online bankieren en door 82 procent bij mobiel bankieren. Hierna wordt een meer geavanceerde transactiebeveiliging het meest gebruikt bij online en mobiel bankieren, respectievelijk 50 procent en 48 procent. Oplossingen als two-factor-authenticatie, 43 procent online en 42 procent mobiel en data-encryptie, 31 procent online en 27 procent mobiel, volgen op enige afstand.

Two-factor-authenticatie en data-encryptie

Vergelijkbare resultaten zijn gevonden in zowel de retail-omgeving als de social media. In de retail zegt slechts 25 procent van de respondenten two-factor-authenticatie te gebruiken voor hun accounts in de apps en op websites. In social media gebruikt slechts 21 procent two-factor-authenticatie voor alle platforms. In de Benelux maakt zelfs maar 15 procent hier gebruik van op social media. Slechts 16 procent van de consumenten gaf aan volledig te snappen wat data-encryptie is en wat het doet.

Moderne consument gericht op gemak

“Consumenten kiezen er bewust voor om risico’s te nemen als het gaat om hun veiligheid, maar als iets fout gaat, leggen ze de schuld bij bedrijven”, zegt Dirk Geeraerts, expert identity & data protection bij Gemalto. “De moderne consument hecht veel waarde aan gemak en verwacht van bedrijven dat zij dit leveren, terwijl bedrijven ook hun data moeten beveiligen. Met de naderende dreiging van consumenten om juridische stappen te nemen tegen bedrijven, is het nodig om consumenten te laten zien welke maatregelen worden genomen om hun gegevens te beschermen. Laat de consument zien dat er geavanceerde protocollen zoals two-factor-authenticatie en encryptie-oplossingen worden gebruikt en dat de beveiliging van hun persoonlijke gegevens uiterst serieus genomen wordt.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Gemalto

Bron: CustomerTalk

Meer nieuws