Nieuws

Telemarketing staat weer op het prioriteitenlijstje van de ACM

24.02.2017

Aan de telefoon wordt niet gekocht. Het Bel-me-niet Register telt nu 9,2 miljoen nummers. In 2009, toen het systeem werd ingevoerd, waren dat er nog 2,7 miljoen. Dit jaar staat ’belterreur’ weer op het prioriteitenlijstje van de Autoriteit Consument & Markt. De laatste jaren zijn geen boetes uitgedeeld aan bedrijven die met hun telefonische verkoop de regels overtreden. Al kreeg ConsuWijzer, het overheidsloket voor consumenten, regelmatig klachten binnen over het register.

„In 2015 en 2016 waren dit rond 2500 meldingen. Op een totaal van 57.000”, aldus een woordvoerder. Dit jaar wil Autoriteit Consument & Markt, ACM, als onafhankelijke toezichthouder de bedrijven die de telemarketingregels overtreden wel weer stevig aanpakken. Hoeveel telefoonnummers in ons land actief in gebruik zijn, kan de ACM, dat ook de nummervoorraad in ons land beheert, niet precies aangeven. Er staan 6,3 miljoen telefoonaansluitingen genoteerd. Maar dat zijn de ’enkelvoudige’ lijnen, zoals de vaste telefoon thuis.

Het aantal mobiele nummers dat is uitgegeven lag eind 2015 op 54,5 miljoen. Hoeveel nummers daadwerkelijk in gebruik zijn, is onduidelijk. ACM kan daarom niet aangeven hoeveel procent van de telefoonbezitters zich heeft ingeschreven bij het register. „Maar de groei spreekt voor zich.”

Verkooppraatje

Bijna niemand vindt het leuk als hij met een verkooppraatje wordt overvallen. Maar uit verkennend onderzoek van brancheorganisatie DDMA blijkt wel dat telefonische verkoop succesvol is. Als de Nederlander via de telefoon een aanbod wordt gedaan, blijkt hij daar veel sneller op in te gaan dan bij een schriftelijke aanbieding. Vandaar dat een energieleverancier of het goede doel dat donateurs wil werven graag gebruik maakt van telemarketing.

Om de burgers te beschermen tegen de groeiende belterreur werd namens de overheid het Bel-me-niet register opgericht. Bedrijven en organisaties die via de telefoon iets willen aanbieden of verkopen, moeten zich aan de wettelijke regels van de telemarketing houden. Zo moeten zij zich aansluiten bij het Bel-me-niet Register.

Uit de klachten die bij ConsuWijzer binnenkomen, blijkt dat niet iedereen vindt dat het systeem werkt. De woordvoerder: „De inhoud van de meldingen is vooral: ’Ik ben gebeld terwijl ik ingeschreven sta. Dit mag toch niet?’ Nu klopt dat niet helemaal. Je mag namelijk wel gebeld worden door bedrijven waarbij je eerder al klant geweest bent. Ook voor de telefoontjes van de marktonderzoeksbureaus geldt een uitzondering.”

De Consumentenbond noemt de situatie ’oneerlijk’ en wil dat voor ex-klanten van een bedrijf dezelfde regels gaan gelden als de andere consumenten die in het Bel-me-niet register staan.

Bron: Leidschdagblad.nl

Meer nieuws