Nieuws

Oneerlijke handelspraktijk: DeReisPlanner rekent 150 euro voor 'gratis' abonnement

22.11.2017

Het lijkt een mooi aanbod van DeReisPlanner: een 'gratis' abonnement waarmee je twee weken per jaar naar een villa in het buitenland kunt gaan. Maar mensen die dit aanbod telefonisch ontvingen, laten op het Forum weten hier niet blij te zijn. Wat bleek: Het driejarige abonnement van DeReisPlanner blijkt bepaald niet gratis.

Zo vertelt Forumgebruiker pabels: 'DeReisPlanner zou mij een uitvoerige uitleg sturen via de mail. Als ik zou aangeven dat ik het niet wilde, kwam ik er zonder problemen vanaf'. Pabels ontving echter niets en dacht dat het wel over zou waaien. 'Tot ik een factuur ontving van bijna 150 euro.' Andere Forumgebruikers maakten dit ook mee.

Meerdere klachten over DeReisPlanner bij de ACM

Saskia Bierling, woordvoerder van Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft aan dat er meerdere klachten over DeReisPlanner zijn binnengekomen bij ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM. 'De Autoriteit heeft contact opgenomen met DeReisPlanner en ze gewezen op de wetgeving. Op ons verzoek heeft het bedrijf beloofd dat het benaderde consumenten zal informeren dat er geen geldige overeenkomst is gesloten en dat er daarom geen betalingsverplichting bestaat. Ook zal DeReisPlanner consumenten die al wel betaald hebben, terugbetalen.'

'Negeer de factuur'

Hoe zit dat met de factuur van bijna 150 euro? Bierling raadt aan om het bedrag niet te betalen. 'Ook niet als het bedrijf aanmaningen of incassobrieven stuurt. Het contract is ongeldig. De consument hoeft dus verder geen handelingen te verrichten om de overeenkomst ongeldig te verklaren.'

Bierling geeft aan dat er geen overeenkomst tot stand kan komen via de telefoon en een e-mailbevestiging. ‘Ook niet door het doen van een aanvraag via de website. Het op deze wijze aanbieden is in strijd met wettelijke bepalingen en is tevens een oneerlijke handelspraktijk.'

DeReisPlanner heeft nog niet gereageerd.

Bron: Radar

Meer nieuws